Chins

Alternativa namn: Pull ups

Chins, eller pull ups, är en basövning för ryggen och baseras på träning med egen kroppstyngd. Övningen kopplar in många muskelgrupper, men fokus ligger på breda ryggmuskeln, Latissimus Dorsi. Chins är en mycket tung övning som kräver lång tid av övning. De flesta klarar bara enstaka repetitioner i början.

Utförande

1. Greppa stången med bred handfattning - ju bredare grepp desto mer tränas ryggmusklerna. Startposition är rakt hängande med utsträckta armar. Böj knäna och håll magen anspänd för att underlätta i övningen.

2. Dra dig upp med styrkan från ryggen tills hakan passerar stången, sträva mot att bröstet ska nudda stången.

3. Släpp långsamt tillbaka tills armarna och ryggmusklerna är helt sträckta och hämta ny kraft.

Vanliga misstag

Eftersom chins är en tung övning är det lätt att vilja fuska med smalare grepp och kortare rörelsebana. Vill du bli bra på chins ska du försöka hålla korrekt teknik och hellre göra färre repetitioner med sikte på förbättring. Ta hjälp av någon som kan hålla dina fötter om det blir för tungt.

Det är lätt att axlarna stjuts upp mot öronen, undvik det genom att sätta axlarna i stabil position från början och dra dem nedåt och bakåt. Lägg fokus på att hålla dem där under hela övningen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp chins

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!