Cabelflyes

Andra namn: Flyes i kabelmaskin, kabelflyes, bröstflyes

Flyes i kabelmaskin är en bra dragövning för träning av bröstmusklerna. Du behöver en cabelcross med handtag i översta vajrarna.

Utförande

1. Greppa tag i handtagen, ställ dig i mitten av maskinen och ta ett steg fram, så att armarna dras bakåt. Du kan placera ena benet framför det andra för bästa balans.

2. Låt armarna sträckas bakåt och uppåt så att bröstmusklerna är maximalt utdragna. Dra sedan vikten framför dig, sikt på att händerna ska mötas i maghöjd. Armbågarna hålls lätt böjda genom övningen. Rörelsebanan ska påminna om en fågels vingslag.

3. Släpp tillbaka vikten och sträck ut musklerna ordentligt innan du fortsätter.

Vanliga misstag

Denna övning kräver god kontroll av skulderbladen och axlarna. Ett vanligt misstag är att axlarna åker fram och hamnar ur position. Börja rörelsen med händerna framför dig i den egentliga slutpositionen. Med lätt böjda armar nyper du åt skulderbladen utan att dra upp axlarna mot öronen. Håll denna position i axlar och skulderblad genom hela rörelsen.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Cabelflyes

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!