Bli av med ballongmagen

Stressmage, ballongmage, upplåst mage…och även om ballongmage inte är något vi håller kärt så finns det många namn på detta tillstånd. Varför drabbas vissa av uppsvälld mage och inte andra? Och vad ska man göra när magen svullnar upp? I denna artikel får du svar på dina frågor om magen och dessutom får du värdefulla tips på vad du bör äta och inte. 

  • Orsaker till ballongmage
  • Behandling
  • Livsmedel och tips

Orsaker till ballongmage

Problem med ballongmage kan ha flera orsaker. Det finns en lång rad tarmsjukdomar och allergier som kan ge symtom i form av ballongmage, smärta eller förändrad avföring. Sjukdomar som kan drabba mag- och tarmkanalen är bland annat Crohn’s Sjukdom och ulcerös kolit, vilka både är inflammatoriska sjukdomar. Om man lider av en födoämnesallergi mot laktos eller gluten kan resultatet också bli en uppsvälld mage. Om man har mycket problem med magen bör man alltid ta kontakt med en läkare för att få rätt diagnos. Magproblem utan någon given orsak brukar gå under namnet funktionella mag- och tarmsjukdomar. Förenklat kan man säga att det vid dessa problem finns en oförklarlig störning i mag- och tarmkanalen. Till de funktionella mag- och tarmsjukdomarna räknas bland annat IBS (irritable bowel syndrome), funktionell förstoppning, funktionell diarré och bloating (ballongmage). 

En kvinna med magont sitter på en säng.

Bloating kan vara mycket besvärande för den som är drabbad. Vanligtvis varierar besvären över tid och det är inte ovanligt att man vaknar med en platt mage för att sedan under dagen få mer och mer besvär och bli mer och mer uppsvälld. På kvällen kan magen vara så svullen att man ser ut att vara gravid. Exakt vad detta beror på vet man inte i dagsläget. Vissa tror att det sker en vätskeansamling i magen, men om det är så vet man alltså inte. Det är dock mycket vanligt att bloating kopplas samman med ökad gasbildning och gaser kan ge spänningar i magen, vilket i sin tur kan medför att man både känner sig och är uppsvälld. Ytterligare en teori är att problemen har med tarmfloran att göra och det är inte ovanligt att mjölksyrabakterier kan förbättra besvären. 

Magvänliga bakterier

1 av

Gaser bildas främst av två anledningar, dels på grund av att man sväljer luft när man pratar, skrattar och äter, och dels på grund av att bakterier i magtrakten bildar gaser när de bryter ner delar av maten vi äter, framför allt fibrer. Vissa livsmedel är mer benägna att bilda gas än andra och har man problem med bloating kan det vara en god idé att undvika de värsta gasbildarna. Du kan läsa mer om vilka livsmedel det rör sig om under behandling nedan. 

Behandling

Tyvärr finns det inget botemedel mot uppsvälld mage. Den individuella variationen är ofta stor och vad som orsakar besvär hos en individ behöver inte orsaka besvär hos en annan. Har man problem med magen bör man alltid uppsöka en läkare för att utesluta att det inte rör sig om någon mag- eller tarmsjukdom. När väl detta är uteslutet kan man påbörja en analys av sina kostvanor och symtom. För att göra detta är det lämpligt att skriva en matdagbok. I denna skriver man ner vad, hur mycket och när man äter samt vilka symtom man upplever och när dessa kommer. Efter en tids insamlande av data kanske du kan se några tydliga tendenser, exempelvis att du alltid får problem med ballongmage och gaser efter att du ätit socker eller tuggat tuggummi. Börja sedan med att utesluta något av de livsmedel du misstänker vara boven i dramat. Kom dock ihåg att bara utesluta ett åt gången eftersom du annars inte vet vad det är som ger en förbättring. Märker du att dina besvär försvinner när du utesluter något livsmedel? Grattis, då har du troligtvis hittat orsaken till besvären. För många är det dock vanligt att flera livsmedel ger problem och att testa sig fram för att hitta alla kan naturligtvis ta sin tid. 

Som nämndes tidigare finns det flera livsmedel som är (ö)kända för att ge magbesvär och gaser och som en hjälp på traven kan du prova att utesluta dessa, ett i taget, för att se om det har någon effekt. 

  • Lök
  • Kål
  • Ärtor
  • Bönor och baljväxter
  • Animaliskt fett
  • Paprika
  • Rädisor
  • Plommon
  • Päron
  • Vindruvor
  • Vetemjöl
  • Kaffe
  • Kolsyra
  • Tuggummi
  • Godis

Ett högt intag av fibrer kan medföra att det bildas mer gaser, men fibrer hjälper samtidigt till att hålla igång magen och tarmarna. Ett råd kan här vara att äta så mycket fibrer man känner att man klarar av, men att undvika de mest gasbildande fiberkällorna, så som kål, ärtor och baljväxter. 

Att hålla gaserna inne och att undvika toalettbesök gör besvären värre, så att lyssna på kroppens signaler och släppa ut det som behöver komma ut är mycket viktigt. Naturligtvis finns det tillfällen då det är opassande att släppa ut det som spänner på, men man kan alltid gå på toaletten, ta en kort promenad eller passa på när man ser en folktom gata. Gasbildningen blir inte mindre för att man släpper ut gaserna, men svullnad, spänningar och magont blir oftast mycket bättre jämfört med om man går och håller gaserna inne. När magen dock sväller upp kan det hjälpa att massera eller lägga en värmedyna på magen. Dessutom är det bra att försöka träna eller motionera en timme om dagen, då motion hjälper till att få fart på tarmarna så att ingenting blir stillastående och därmed orsakar problem. 

Livsmedel mot ballongmage 

Blåbär: är som du säkert redan vet ett mycket nyttigt bär. Blåbär är nämligen fulla av antioxidanter och är dessutom mycket bra om man lider av diarré, vilket beror på det höga innehållet av tannin. Blåbär kan också hjälpa mot kramper i magen, något som inte är helt ovanligt om man har problem med ballongmage. Så, slå två flugor i en smäll och ta med dig en spann och ge dig ut på en promenad i skogen. 

En korg med färska blåbär.

Kamomill: är en klassisk ört som länge använts som ingrediens i olika kvällsteer. En kopp kamomillte på kvällen har länge sagts underlätta avslappning och göra det lättare att stressa ner. Kamomill innehåller även antioxidanter i form av flavonoider.

Kanel: kan hjälpa till att lindra och motverka diarré, illamående och gasbildning - en riktig superkrydda för magen med andra ord. Kanel innehåller också antioxidanter och kan hjälpa till att oskadliggöra harmfulla mikroorganismer som bakterier och virus. 

Katrinplommon: är en klassiker vid förstoppning. Har man problem med just förstoppning kan katrinplommon alltså vara ett bra knep för att sätta fart på magen. Plommonen har nämligen en laxerande effekt, så innan du stoppar i dig dessa frukter bör du vara säker på att det finns en toalett i närheten. 

Psylliumfröskal: är mycket rika på lösliga fibrer som sväller i kontakt med vätska. Den ökade volymen hjälper till att sätta fart på tarmarna och snabba på passagen genom dem, vilket är effektivt för att förebygga eller motverka förstoppning. Eftersom psyllium drar åt sig vätska kan de även vara effektiva att använda vid diarré. 

Ingefära: har en lugnande effekt och är bra för att motverka gasbildning samt för att verka kramplösande. 

Gurkmeja: har en mycket stark gul färg och är en vanlig ingrediens bland annat i det marockanska köket. Gurkmejan har ett rykte om sig att effektivt lindra magbesvär och då speciellt gaser. 

10 tips mot magbesvär

  • Ät mindre portioner
  • Ät så mycket fibrer som möjligt
  • Ät mycket frukt, grönsaker och bär som alla är rika på antioxidanter
  • Ät fet fisk 2-3 gånger i veckan eller ta ett tillskott med omega-3
  • Träna och motionerna en timme varje dag
  • Håll inte igen, utan gå på toaletten när du behöver
  • Släpp ut gaser som trycker på
  • Drick mycket vatten
  • Ät gärna tillskott med magvänliga bakterier
  • Tugga maten ordentligt
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!