Björk Odinsdottir

- Internationell crossfitstjärna

Björk Odinsdottir, även känd som tv-gladiator, tävlar crossfit på internationell elitnivå och har bland annat European Regionals och Crossfit Games på meritlistan. Drömmen är att ta sig så långt det går inom sporten - och att inspirera andra på vägen.
- Jag vill se hur långt jag kan pusha mig. Jag vet att jag har mycket kvar, säger hon.


Björk Odinsdottir började med crossfit i slutet av 2010 när hon hade flyttat från Island till Sverige. Hon hade lämnat en mångårig gymnastikkarriär bakom sig och ville prova något nytt.

- Mitt fösta jobb i Stockholm var på en mexikansk restaurang där min chef var Númi Snær Katrinarson. Han hade precis vunnit SM i crossfit och var helt besatt av sporten. Han övertalade mig att komma in till en crossfitbox och testa. Sedan dess har jag tränat crossfit stenhårt.

Kroppskontrollen, som är otroligt viktig inom crossfit, fanns där redan från början tack vare gymnastiken. Men det behövs mer än så.

- Inom crossfit måste man vara bra på allt. Det var det jag fastnade för. Jag upptäckte massor av saker som jag inte var alls lika bra på som gjorde mig inspirerad till att vilja bli en bättre atlet.

Att tillhöra den absoluta crossfiteliten innebär långa och tuffa träningspass.

- Det blir ungefär 30 timmar träning i veckan. Sedan läggs massa rehabiliteringsträning och behandlingar till. När det inte är tävlingssäsong tränar jag två pass om dagen, sju gånger i veckan. Men två av de dagarna är det mycket lättare pass, tillägger hon.

Björks grundtillskott

1 av

Kosten är otroligt viktig för att orka träna på den här nivån, och att fortsätta prestera.


- Jag äter alltid en stor frukost som innehåller protein, fett och kolhydrater. Efter mitt långa pass på förmiddagen äter jag lunch. Den kan variera en del men jag försöker få i mig mycket kött och alltid grönsaker och kolhydrater. Sedan äter jag alltid mellanmål igen. Det brukar bestå av frukt eller något annat gott. Jag älskar att ta en god fika med kanelbullar! Sedan tränar jag nästa pass och äter min middag. Det ser ut som på samma sätt som lunchen.

För att komplettera kosten och ge kroppen bättre chans till återhämtning använder hon olika kosttillskott.

- På morgonen tar jag vitaminer med min frukost: zink, magnesium, krom, omega 6 och pantontensyra. Allt det är sådant jag har konstaterad brist på eller behöver. Jag tar också BCAA innan och under träning samt protein och extra kolhydrater efter mina träningspass. Det gör enorm skillnad på min återhämtning.


Tillskotten i träningsväskan

Björk Odinsdottir har inga planer på att slå ner på takten. Drömmen är att fortsätta utöva crossfit - och att inspirera andra.

- Jag vill se hur långt jag kan pusha mig . Jag vet att jag har mycket kvar. På vägen dit vill jag inspirera andra att följa sina mål och att inte ge upp när det kommer hinder, för sådana kommer det att komma.

MorgonInnan träningUnder träningEfter träning
VitaminerBCAABCAAVassleprotein
Omega 6Kolhydrater


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!