Bänkpress smalt grepp

Bänkpress med smalt handgrepp är en bra övning där både triceps och bröst tränas. Det är en tacksam övning för den som vill stärka sina triceps för att orka lyfta mer i ändra pressövningar. Du behöver en lång, rak skivstång, en plan bänk och en ställning för avlastning av stången.

Utförande

1. Lägg dig på bänken med fötterna i golvet och fatta ett smalt grepp om stången. Händerna ska hållas så pass nära varandra, att händerna är i en rak linje med axlarna i ovanläget. Vikten ska vara i linje med bröstmusklerna.

2. Släpp ner vikten mot bröstet och vänd strax innan stången nuddar dig. Armbågarna pekar i riktning mot dina fötter hela tiden.

Vanliga misstag

Tänk på att hålla armbågarna i rätt riktning hela tiden, de ska peka mot dina fötter. Många tenderar att låta armbågarna peka utåt, vilket gör att triceps inte får jobba lika mycket.

Undvik att skjuta fram axlarna så att de hamnar i en instabil position. Börja därför med att nypa åt skuldrorna innan du lyfter av stången.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Bänkpress smalt grepp

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!