Axel Lundgren

Lovande stjärnskott inom CrossFit

Träningsformen CrossFit har fullständigt exploderat bland såväl motionärer som elitutövare, och bland dessa entusiaster finns det de som sticker ut ur mängden. Axel Lundgren är en av dem, som bara 17 år gammal imponerar stort på både träning och tävling.

Axel Lundgren lyfter vikt

Foto: Jordan Samuel Photo

Axel Lundgren är en ung och lovande atlet med fullt fokus på sin träning och framtida tävlingar. Redan som 14-åring hittade han till sin första CrossFit-box (träningsanläggning), när han ville bygga upp sin fysik och bli starkare. Han märkte snabbt sin talang för sporten och utvecklades i rasande fart. Ju mer resultat han fick desto större allvar fick sporten i hans liv. Idag tränar han minst en gång om dagen, helt enligt uppsatt träningsprogram från sin coach John Singelton.

- Jag skulle inte träna på denna nivå om jag inte trodde att jag hade en chans att bli en av de bästa. Det är också mitt stora mål med hela träningen, men jag har många småmål att nå innan dess, säger Axel Lundgren.

Axel går ännu i skolan och har ett generöst schema som ger honom mycket tid över att kunna lägga på träningen. Upp till tre träningspass per dag hinner han med, med totalt 5-6 timmars träning per dag. Han har redan tävlat i CrossFit-sammanhang, bland annat i den stora tävlingen CrossFit Open som arrangeras världen över. Nu siktar han på att fortsätta sin utveckling och så småningom ta sig vidare till de mest avancerade nivåerna.

Axel Lundgren klättrar i rep

Foto: Jordan Samuel Photo

Långa workouts och mycket tunga lyft är Axels favoritträning, även om han försöker att köra en så allsidig träning som möjligt. Löpning är det som han minst av allt tränar, men som är nödvändigt att få in mer av.

- Att springa behöver jag verkligen träna mer på, och konditionsträning ingår alltid som ett tydligt fokusområde i mitt träningsprogram. Att kunna andas rätt är en viktig del av CrossFit.

Trots Axels strikta träningsschema, är han inte lika strikt när det kommer till kosthållningen. Han väljer lagad, varierad och nyttig mat, men följer inga kostprogram eller dieter. Istället väljer han att äta det som känns bra i kroppen och för resultaten, och det han tycker är gott. Sina kosttillskott är han däremot desto noggrannare med.

- Proteinpulver är det jag äter mest, jag dricker en shake åtminstone tre gånger per dag för att få i mig extra protein. Före och efter träning dricker jag BCAA och på kvällen tar jag magnesiumtillskott. Återhämtning och bra sömn är viktigt för mig och därför känns magnesium som ett måste. Det är även gynnsamt för musklerna när man tränar på hög nivå.

Axel Lundgrens val

Axels träningsupplägg

07.00: Konditionsträning, exempelvis simning. Ca 60 minuter.

11.00: Styrkepass med fokus på tyngd. Ca 60 minuter.

15.00: CrossFit enligt programmet, gärna med mycket gymnastiska övningar. Passets längd beror helt på träningsupplägget. Vanligtvis räcker det med dessa pass på en dag, men man vet aldrig med coachen!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!