Alger

- naturens hälsobomb

Ett av naturens mest näringsrika växter är algen. Den har ett högt innehåll av protein, nyttiga fetter och livsviktiga näringsämnen. Algernas speciella egenskaper har gjort att den blivit mycket tacksam och attraktiv som hälsokost.

  • Vad är nyttigt med alger?
  • Vanliga algsorter
  • Hur kan jag använda alger?

Vad är nyttigt med alger?

Maten vi äter idag innehåller inte lika mycket näring som den gjorde förr i tiden. Vi skördar våra grönsaker innan de hunnit mogna och bilda alla nyttiga näringsämnen och dagens odlade fisk innehåller inte lika mycket nyttiga fettsyror som i vilt tillstånd. Vårt behov av näringstäta livsmedel är därför stort och intresset för algernas innehåll har ökat med åren. Alger som växer ute i haven har en tendens att dra till sig föroreningar, men de alger som används i livsmedel är odlade i bassänger under kontrollerade former.

Grön smoothie med alger

En alg består i genomsnitt av 60 % protein. Det är ett högvärdigt protein med de essentiella aminosyror som vi behöver. Alger är även rika på det näringsrika ämnet klorofyll, som kan liknas vid växtens blod och det som färgar den grön. Klorofyll har antioxidativa egenskaper och gynnar vår tarmflora.  

Det höga innehållet av nyttiga fettsyror gör alger till ett bra komplement till fet fisk. Fet fisk innehåller omega-3 just tack vare att den äter havets alger, och genom att själva äta algerna kan vi komma åt fettsyrorna utan fiskens hjälp. Omega-3 har välkända hälsoeffekter för hjärta och kärl samt reglering av kolesterolnivåer.

Alger har ett brett spektrum av viktiga vitaminer och mineraler, såsom vitamin B12 och järn. Båda har stor betydelse för blodbildningen och bidrar till minskad trötthet och utmattning. Alger innehåller även magnesium som har betydelse för nerv- och muskelfunktion där det bidrar till musklernas förmåga till avslappning. Koppar, vitamin C och vitamin E fungerar alla som antioxidanter och skyddar våra celler från nedbrytning.

Vanliga algsorter

Även om de flesta alger är otroligt näringsrika, så finns det ett fåtal som sticker ut ur hälsokostsynpunkt och de som är vanligast som kosttillskott.

Chlorella är en grön sötvattensalg som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren. Chlorellan har rekommenderats inte minst till vegetarianer som har svårt att få i sig tillräckligt med järn, vitamin B12 och omega-3. Vitamin B12 förekommer annars enbart i animaliska livsmedel och där kan chlorellan komma till undsättning. Fler studier behövs för att kunna avgöra om vi verkligen kan tillgodose oss B12 från chlorella i samma grad som köttprodukter, men än så länge ses det som en av de bästa vegetabiliska källorna.

Spirulina kallas ibland för mirakelalgen tack vare sitt näringstäta innehåll med över 100 olika näringsämnen. Det är en blågrön mikroalg som tillhör cyanobakterierna och växer i både söt-och saltvatten. Spirulinan har, till skillnad från många andra växter, mjuka cellväggar som gör att vi lätt kan ta upp näringen från algen.

Knöltång är en större form av alg som tillhör gruppen brunalger. Knöltången växer i våra nordiska vatten och plockas för det mesta kring Island. Den är precis som övriga alger mycket näringstät och fördelen med denna typ av alg är att du faktiskt kan tillaga den och äta den som den är. Låt den bara koka några minuter så att den blir mjuk och ät i soppa eller sallad.

Algsallad

Användningsområden

För den som vill komma åt algernas goda egenskaper finns mängder av användningsområden. Alger har en något gräsig smak och pulvriserade alger blandas därför med fördel i smoothie eller juice där det ger en extra hälsokick. Det finns även i kapselform, och fördelen med det är att du enkelt får i dig algerna på daglig basis utan att behöva tugga dem.

Alger är särskilt populära vid detox och utrensningar. Vid sådana tillfällen är det viktigt att äta näringstäta livsmedel och algernas egenskaper ger en bra balans till renande kurer. Alger kan även användas utvändigt och är populärt på SPA till kurbad och kroppsinpackningar.

Alger är med andra ord en riktig hälsobomb. Om du inte vet vad du ska göra med dina alger kan du prova en uppfriskande spirulinasmoothie.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!