Adrienne Daudi

Adrienne Daudi är en 20-årig Bikini Fitness-atlet som senast i december 2015 tog sig till tredje plats i fitnesstävlingen Decembercupen. Nästa tävling i fokus är Sweden Grand Prix som går av stapeln i april 2016 i Malmö där hon satsar järnet på att komma till final. Men Adrienne har inte bara gjort succé på scenen, utan nu har Adrienne även tagit ett stort steg framåt i sin karriär genom att ha tagit hem vinsten i Svensk Kosttillskotts tävling Model Search 2016.

Adrienne flexar inför kameran.

Adrienne Daudi har genom hela sitt liv älskat fart och rörelse, och började redan som 5-årig att ta danslektioner. Dansen kom sedan att vara ett stort intresse ända upp i gymnasieåldern när andra intressen började växa fram. När vi frågar Adrienne hur hon kom på att hon skulle testa på att tävla i Bikini Fitness svarar Adrienne såhär:

-  För ett par år sen började min storebror intressera sig för styrketräning och började gå till gymmet och träna. Jag följde med min bror till gymmet då och då, och han lärde mig grunderna.

Därefter bara växte intresset och de två syskonen bestämde sig för att gå och titta på deras första fitnesstävling Sweden Grand Prix i Malmö för att ta reda på mer om fitnesskonceptet.

-  Jag blev helt hooked! Bara tanken av att få göra en sådan uppoffring för något gjorde att jag och min bror bestämde oss för att själva delta i tävlingen året därpå.  

Och sagt som gjort så gjorde Adrienne sin debut i Sweden Grand Prix år 2015. På vägen dit tampades hon hela tiden med att hålla ena foten inne och andra ute ur spelet för att inte låta pressen ta över. För Adrienne är det nämligen mycket viktigt att tävlandet och träningen får förbli något roligt, och att det aldrig blir ett måste som sätter ytterligare press och stress till vardagen. Senare samma år ställde Adrienne även upp i Decembercupen där hon lyckades knipa en tredje plats, vilket är mycket imponerande då det var hennes andra fitnesstävling någonsin.

När Adrienne inte tränar eller tävlar pluggar hon idrottsvetenskap med inriktning sports management på Malmö högskola. Med andra ord viker Adrienne den större delen av sitt liv till sport, och det nya samarbetet med Svenskt Kosttillskott är ett stort steg i rätt riktning.

-  Det känns riktigt stort att ha vunnit tävlingen, men det har inte helt landat än. Det ska bli riktigt roligt med ett nytt samarbete!

Träning ger färdighet

Nästa tävling Adrienne siktar på är Sweden Grand Prix 2016 där hon hoppas på att ta sig hela vägen till finalen, men konkurrensen är tuff och för att nå hela vägen krävs en hel del träning. Därför kör Adrienne 6 pass i veckan och när tävlingen börjar närma sig lägger hon på fler cardiopass. När det kommer till konditionsträning är GRIT något hon fastnat för.

-  GRIT är ett högintensivt pass på ca 30 minuter med mycket hopp och aktiv vila. Det passar mig mycket bättre än att springa på löpband, det blir så tråkigt i längden.

Med aktiv vila menar Adrienne att man utför olika kroppsviktsövningar emellanåt såsom armhävningar och knäböj utan vikt. GRIT är med andra ord en riktigt tuff träningsform samtidigt som den erbjuder en stor variation.

Adrienne kör latsdrag på gymmet.

När det kommer till styrketräning kör Adrienne två benpass, ett rumppass, ett axel- och bröstpass, ett rygg- och bicepspass samt ett bröst- och tricepspass i veckan. Av dessa är axlar och rumpa hennes favoritmusklergrupper att träna.

-  När det kommer till rumpträning är hip thrusters min favoritövning. Den bränner ordentligt och går att variera en del med olika vikt och antal repetitioner.

Hon är dock noggrann med att lägga till att det är viktigt att variera övningarna från pass till pass för att chocka kroppen ordentligt.

Kosttillskotten i Adriennes skafferi

För att få ut det mesta av sin träning använder Adrienne även en del kosttillskott. På morgonen efter sitt morgonpass som hon utför på tom mage blandar hon i vassleprotein i gröten. En favorit bland vasslepulvren är Core Whey Protein Chocolate Peanut Butter som hon tycker gör sig riktigt bra i just gröten. Utöver vasslen använder hon även BCAA med snabbupptagliga aminosyror under träningspassen och kasein på kvällen innan hon går och lägger sig.

MorgonVassleprotein
Under träningspassetBCAA
KvällKasein

Förutom det tar hon även omega-3 och multivitaminkapslar för att säkerställa ett fullgott intag av omega-3 och alla viktiga vitaminer och mineraler. På senare tid har hon även testat på att använda magnesiumtillskott efter rekommendationer från hennes bror som tycker det är ett riktigt bra tillskott för den som har en aktiv livsstil.

Rätt inställning räcker långt

Adrienne tycker det viktigaste av allt är att ha en bra balans och att komma ihåg att träningen och tävlandet alltid ska vara roligt.

-  Mitt största mål är att bygga en livsstil som jag trivs med, inte bara nu men 365 dagar om året. Det är viktigt att hela tiden vara nöjd med tillvaron.

Hon säger även att hon vill avskilja sig från den stereotypa fitnessmänniskan och hitta sin egen balans med bra mat, och att inte helt fastna vid att torsk och broccoli är det man ska äta som fitnessutövare utan att undersöka varför just dem livsmedlen är så bra att äta. På så vis kan hon även ta reda på vilka andra livsmedel som har liknande egenskaper för att kunna bredda sina kostvyer.

Nu ser både vi och Adrienne fram emot att jobba tillsammans under hela 2016, och vi välkomnar Adrienne till Svenskt Kosttillskotts-familjen!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!