5 fettförbrännande ämnen

Vid sidan av hård träning och balanserad kost, erbjuder naturen flera ämnen som på ett eller annat sätt kan gynna dig under en fettförbränningsdiet. Du behöver inte gräva djupt i skafferiet för att hitta fem vardagliga livsmedel med intressanta ämnen:

  • Kaffe - som ökar prestationen och grönt kaffe som innehåller klorogensyra
  • Grönt te - som innehåller EGCG
  • Chili - som ökar kroppsvärmen
  • Ingefära - för blodsockerkontroll och kroppsvärme
  • Hallon - fungerar som kroppens egna ketoner som frisätter fett

Våra mest populära produkter

1 av

Kaffe

Att dagligen dricka stora mängder kaffe är mer regel än undantag i vårt samhälle, inte minst för att få en uppiggande effekt. Att det är koffeinet i kaffe som piggar upp är ingen hemlighet, men faktum är att det också är intressant vid fettförbränning. Koffeinet har en temperaturhöjande effekt i kroppen, vilket innebär att mer av den mat du äter tvingas gå åt som värmeenergi. Koffein har även en förmåga att påverka utsöndringen av signalsubstansen adrenalin. Adrenalin i sin tur signalerar till kroppen att frisätta fettceller från vävnaden för att förbränna som energi. Dessutom blir du pigg av kaffe och förhoppningsvis orkar träna hårdare.

Kopp med kaffebönor och chili

Hur mycket koffein som krävs för att märka någon skillnad är högst individuellt men i tester har man använt 300 mg om dagen, att jämföra mot en vanlig kopp kaffe som ger 100 mg koffein. Den som inte vill dricka mycket kaffe men ändå vill komma åt koffeinets effekter, kan prova koncentrerad koffein i tablettform. Tänk dock på att inte blanda både kaffe och koffeintabletter i för stor mängd.

Den senaste tiden har det även blivit vanligt med grönt kaffeextrakt. Grönt kaffe innehåller inget koffein men är däremot rik på klorogensyra. Klorogensyrans effekt är inte helt utstuderad, men teorin är att det medverkar till en glukoshämning och därmed även kan motverka blodsockertoppar. Både koffein och koffeinfritt kaffe kan med andra ord ge effekt på förbränningen.

Grönt te

Grönt te innehåller liksom kaffe koffein, om än i något mindre dos. Det gröna teet har jämte det även ett rikt innehåll av katekinet ECGG som även det kopplas ihop med adrenalin. När vi tränar utsöndras signalsubstansen adrenalin, som alltså signalerar till kroppen att frisätta fett för energiomsättning. Den processen kan dock inte fortsätta i all evighet, eftersom enzymer tillslut bryter ner adrenalinet. Och det är här som ECGG kommer in i bilden. Det hjälper till att motverka nedbrytningen av adrenalinet så att processen kan fortgå under en längre tid.

Tekopp med måttband

Chili

Som du säkert upptäckt någon gång, får mat kryddad med mycket chili oss att känna oss varma. Anledningen är chilifruktens innehåll av capsaiciner, ett bioaktivt fettlösligt ämne som precis som koffein medför en temperaturhöjning i kroppen. Förutom att mer mat går åt till värmeenergi, ska enligt den termostatiska teorin om aptitreglering, temperaturökningen även innebära en minskad matlust. Fortsätt krydda din mat med chili och cayenne!

Ingefära

Ingefära används vanligen som en het krydda i matlagning och har en rad hälsofrämjande innehåll. Ingefära innehåller så kallade gingeroler, som har en värmande effekt i kroppen. Det har även en tendens att påverka vår insulinkänslighet och hjälper till att reglera blodsockret. En hög insulinkänslighet och stabilt blodsocker är en förutsättning för en effektiv fettförbränning.

Hallon

Hallon är inte så oskyldiga som de ser ut. Bären har ett högt innehåll av hallonketoner, det ämne som ger bären dess doft och smak. Hallonketoner är ett enzym som fungerar på samma sätt som våra kroppsegna ketoner. Vid lågkalorikost frisätter levern ketonkroppar som signalerar till kroppen att förbränna fett för att få energi. En näve hallon om dagen har i studier visat sig kunna ge en liknande effekt och en koncentrerad form har blivit en vanlig ingrediens i produkter avsedda att användas under fettförbränningsperioder.

Färska hallon

Att bränna fett behöver med andra ord inte alls vara smaklöst. Ta hjälp av naturens egna resurser och få fart på fläsket!

Våra mest populära produkter

1 av

Referenser:

Coffee acutely modifies gastrointestinal hormone secretion and glucose tolerance in humans: glycemic effects of chlorogenic acid and caffeine. KL Johnston, MN Clifford, LM Morgan. The American Journal of Clinical Nutrition. 2003.

Acute Effects of Decaffeinated Coffee and the Major Coffee Components Chlorogenic Acid and Trigonelline on Glucose Tolerance. A van Dijk, M Olthof, J Meeuse, E Seebus, R Heine, R van Dam. American Diabetes Association. 2009.

Could capsaicinoids help to support weight management? A meta-analysis of energy intake data. S Whiting, EJ Derbyshire, B Tiwari. School of healthcare Sciense, 2013.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!