Därför ska du äta D-vitamin

5 starka anledningar

Vitamin D är ett av vår tids mest omtalade vitamin, och anledningen är enkel: det har många betydelsefulla funktioner i kroppen, och de flesta har svårt att få i sig en tillräcklig mängd. Här listar vi några utvalda anledningar till varför du bör hålla koll på ditt D-vitaminintag.

  • Immunsystemet
  • Skelett och tänder
  • Muskelsvaghet
  • Humör och depression
  • Svårt att få i sig under vinterhalvåret

Kvinna sitter i solnedgången

Vitamin D bidrar till ett normalt immunsystem

I flera studier har man kunnat se ett samband mellan normalhöga nivåer av D-vitamin och en lägre frekvens av sjukdomstillstånd som påverkas av immunsystemets funktion. Man tror att D-vitamin i viss mån kan påverka de vita blodkropparna, som har som sin främsta uppgift att skydda oss mot infektioner, men fler studier behövs för att kunna göra denna koppling helt säkert.

Vitamin D bidrar till upprätthållandet av benstomme och tänder

D-vitamin samverkar med kalcium i kroppen, då det bland annat reglerar kalciumnivåerna. Kalcium i sin tur bidrar till att bygga upp och upprätthålla en normal benstomme och normala tänder. Du som strävar efter att bibehålla ett starkt skelett, bör därför inte bara se till att äta kalciumrika mejeriprodukter utan även vara noga med att få i dig D-vitamin.

Vitamin D påverkar muskelfunktionen

Eftersom D-vitamin fungerar som en regulator av kalciumbalansen, bidrar det även till att neuromuskulära funktioner fungerar normalt. Kalcium bidrar nämligen till musklernas förmåga till kontraktion, och för låga nivåer kan leda till känslan av muskelsvaghet.

Vitamin D har visat sig påverka humöret

Alla reagerar olika på ett för lågt intag av D-vitamin i kroppen, men det finns flera studier som påvisat sambandet mellan nivåerna av D-vitamin och depression eller dåligt humör. Känner du dig håglös eller irriterad kan du undersöka om du har för låga nivåer av D-vitamin i kroppen.

D-vitamin är svårtillgängligt under vinterhalvåret

Vår främsta källa till vitamin D är solens strålar mot huden, där det bildas med hjälp av kolesterol. Det är dock bara under perioden april till september vi har tillräckligt många soltimmar för att vi ska kunna tillgodogöra oss vitaminet här i Norden. Kostkällorna till D-vitamin är främst fet fisk, äggula och D-vitaminberikade mjölk- och margarinprodukter och personer som inte äter dessa livsmedel regelbundet kan ha extra svårt att få i sig vitaminet på naturlig väg.

Livsmedelsverket rekommenderar ett dagligt minimumintag på 10 mcg för vuxna för att undvika brister, vilket motsvarar 400 IE. Under vinterhalvåret rekommenderas därför att äta extra mycket D-vitaminrika livsmedel samt ta ett tillskott.

Referenser:

Prevention of nonvertebral fractures with oral vitamin D and dose dependency: a meta-analysis of randomized controlled trials. HA Bischoff-Ferrari, WC Willett, JB Wong, AE Stuck, HB Staehlin, EJ Orav, A Thoma, DP Kiel, J Henschkowski. 2009

Epidemic influenza and vitamin D. JJ Cannell, R Vieth, JC Umhau, MF Holick, WB Grant, S Madronich, CF Garland, E Giovannucci. 2006

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!