4 tips till snabbare utveckling

Timmy Thernström tipsar

Timmy Thernström är inte bara en framstående CrossFit-atlet, med fina placeringar i de största tävlingarna. Han även TV-aktuell med underhållningsprogrammet Gladiatorerna. Hela hans träningskarriär baseras på långvarig hårdträning som genomsyrat hela hans livsstil. Här delar han med sig av sin egen träning och sina bästa tips om hur du bäst utvecklas inom din sport och utmanar dig själv.

Timmy Thernström tränar med viktstång

Foto: Mikael Svärd, Copyright

Har du tröttnat på att stå och stampa i din träning och vill utvecklas och utmana dig själv, eller rentav utmana andra i tävlingar? Ofta kör vi fast i våra invanda mönster, och nöjer oss med att bara träna regelbundet. Men om du aldrig utmanar dig själv kommer du heller inte att utvecklas! Vid sidan av att träna mer, hårdare och oftare, finns det ett par tips att ta fasta på.

Fokus på det du vill utvecklas inom

Att träna hårt och fokuserat på uppgiften är givetvis ett måste för att bli stark, snabb och uthållig. Det finns inga genvägar till en genomtränad fysik och alla delar är lika viktiga: träning, mat och vila. Själv tränar jag som regel fem dagar i veckan, mestadels CrossFit. Jag tränar lite beroende på vad jag har för mål för tillfället. Inför en TV-säsong till exempel, ligger fokus mer på kondition, explosivitet, grenspecifik träning, och att möta motståndare eftersom jag annars inte tränar kontaktsporter.

Ta dig ut från bekvämlighetszonen

Om du stannar upp i din träning och ligger kvar i din bekvämlighetszon för länge, kommer även din utveckling att stanna upp. Att ständigt utmana sig själv utanför det du är van vid är viktigt för att hitta nya vägar.

Planerad programmering

Om du lägger upp din träning utefter program, kommer du märka att det är lättare att genomföra den och du kommer lättare att kunna nå dina mål. Sätt upp en plan, så att det är tydligt vad som ska genomföras på passet. Ha också som vana att alltid sätta upp delmål på vägen till ett större mål, det motiverar dig till att fortsätta och det blir lättare att kunna mäta framgångarna. Beroende på vad ditt mål är, kommer givetvis träningen att se annorlunda ut, med fokus på snabbhet och smidighet eller på styrka och explosivitet.

Rätt återhämtning och energi

Jag rekommenderar alltid en ordentlig återhämtning efter varje träningspass, oavsett vilken nivå du befinner dig på. Som komplement till bra mat i anslutning till träningen, är en god gainer en bra återhämtningsprodukt. En gainer innehåller kolhydrater som ger snabb energi och protein som hjälper till att bygga upp fysiken. Även BCAA under träning är ett bra sätt att förse musklerna med energi och byggnadsmaterial för att undvika muskelnedbrytning.

Själv använder jag mina stående favoriter som jag håller mig till dagligen. Förutom gainer dricker jag även proteinpulver mellan måltiderna, för att få i mig tillräckligt mycket protein under dagen. Även multivitamin och omega-3 äter jag dagligen för hälsans skull. När man tränar mycket gör man också av med mer näringsämnen, och dessutom är man mer känslig för infektioner. I perioder när jag tränar hårdare och intensivare äter jag även kreatin, för att känna mig stark och det tycker jag fungerar bra.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!