5 anledningar att träna på semestern

- Och ursäkterna du älskar att ha

När semestern står för dörren med några veckors härlig sol, ledighet och vila, är träning kanske inte det första man tänker på. Trots att vi gärna bibehåller vår vältränade sommarform som vi jobbat på under hela våren och försommaren, är de flesta av oss världsduktiga på att hitta på ursäkter för att inte träna. Faktum är att semestern är en ultimat tid på året att verkligen hinna med träningen, och det finns flera smarta sätt att undkomma undanflykterna.

  • Tidsbrist
  • Hetta
  • Styrketräning utan gym
  • Kompromissa med resesällskapet
  • Prioritering

Rekommenderade produkter

 
Protein Pancakes
 
Barbeque Sauce
 
Core Protein Bar

Par som tränar situps på stranden

Ursäkt nummer ett: Jag har inte tid att träna

Semestern ser olika ut för alla, och många av oss vill gärna hinna med så mycket som möjligt av sådant som vi till vardags inte har möjlighet till. Av den anledningen är det lätt att rucka på träningsrutinerna, eftersom det annars tar upp mycket av vardagen. Har du svårt att hinna med träningen under dina semesterveckor, bör du börja med att sänka dina krav på vilka resultat du vill uppnå och antal träningsdagar i veckan. Sikta istället på att försöka behålla formen så gott det går.

Att träna tidseffektivt är det bästa tipset för dig som inte vill lägga ner så mycket tid på träning. Sikta på att ta ca tre tillfällen per vecka som du lägger på träningen. Kör då korta men högintensiva träningspass, så får du ut mycket av träningen även på en kortare tid. Studier har visat att högintensiva intervaller på 85-100 % av din maxkapacitet är nog så effektivt som långvariga träningspass på lägre intensitet. Kör intervaller på 15-30 sekunder på ditt absoluta max och varva med någon minuts vila. Upprepa ca 20-30 minuter, så är du klar sedan! Läs mer om högintensiv intervallträning för att få mer tips och råd.

Ursäkt nummer två: Det är för varmt för att träna

Sverige är inte känt för att nå de allra högsta temperaturerna, men vissa somrar blir varmare än andra. Vi som under det övriga året har det ganska kallt och ruggigt, kan dessutom ha svårare att handskas med värmen när den väl kommer och uppleva träningen som betydligt mer ansträngande än vanligt. Är du utomlands på semestern kan det dessutom bli ännu varmare.

Utnyttja morgontimmarna för träning, innan det har blivit riktigt varmt. Kör en löprunda, en cykelrunda eller lite snabba intervaller en stund före frukost, och sedan har du hela dagen på dig att umgås med resesällskapet.

Att träna i vattnet är ett annat tips för att undkomma värmen. Förutom att simma en stund medan du badar, kan du även testa att trampa vatten, som löpning fast under vattnet.

Vältränad man tränar chins i fotbollsmål

Ursäkt nummer tre: Jag vill styrketräna, men har inget gym att gå till

Spenderar du din semester på annan ort är det inte alltid lätt att få tag i ett gym att använda. Bor du på hotell erbjuder ofta hotellet ett gym du får använda, och semestrar du i storstad kan du alltid upptäcka ett nytt, spännande gym att träna enstaka gånger på. Det kan bli en trevlig upplevelse i sig!

Är du ute på landet eller på en campingplats kan det dock vara svårare att få tag i ett gym. Ta fram din fantasi på kroppsövningar att träna med egen vikt, det finns en hel del övningar att välja mellan! Planerar du bra, kan du även ta med dig ett par träningsredskap som inte tar så mycket plats i resväskan. Utforska gärna markerna där du befinner dig, det finns många roliga och effektiva träningsövningar att utföra exempelvis på en lekplats. Idag är det även vanligt med utomhusgym i anslutning till löpspår, med bra övningar för hela kroppen. Hitta fler tips om utomhusträning i artikeln Träningstips till utomhusgymmet.

Träningsredskap

 
Casall Ab Roller
 
Casall Exetube
 
Weight Vest

Ursäkt nummer fyra: Mina träningsplaner krockar med familjens/vännernas önskemål

Åker du på semester med familjen eller vänner, är det inte säkert att de delar din passion för träning och eftersom semestern är tid för att umgås, kan det vara svårt att säga emot när resesällskapet vill göra annat. Lugn, det finns knep att ta till utan att behöva irritera ditt sällskap.

Ska ni ligga på stranden? Istället för att bara ligga i solstolen hela dagen, se till att jogga längs stranden i 30 minuter, eller kör lite intervaller. Det kan dessutom ge dig en riktigt snygg solbränna!

Ska ni ut på utflykt? Snöra på dig löparskorna och spring eller promenera dit ni ska, eller ta cykeln och cykla dit, även om resten av sällskapet väljer att ta bilen. Är det för långt kan du välja att bara träna på en bit av sträckan.

Ursäkt nummer fem: Jag vill bibehålla formen, men vill inte prioritera träningen

Detta är mer ett ställningstagande än en ursäkt, och kan därför vara svårare att komma runt. Som du säkert vet, kommer du inte kunna bibehålla någon vältränad form om du inte anstränger dig lite för det, men du behöver inte träna riktigt lika hårt som vanligt.

För det första, all rörelse är träning - du behöver inte träna ett traditionellt pass för att det ska räknas. Ta vara på semesterns vardagsmotion i form av lek, aktiviteter och bad, det är dessutom ett roligt sätt att umgås på.

För det andra, tänk på vad du stoppar i dig. På semestern är det många som frångår hälsa och bra mat helt och hållet, men allt behöver inte vara svart eller vitt. Ät gärna glass och grillat, men överät inte. Välj hälsosammare tillbehör till grillen och håll igen på den allra största hälsoboven: alkoholen. Ta med dig dina favorittillskott och hälsokost i resväskan, för att kunna göra ett nyttigare mellanmål och en bra frukost.

Njut av semestern och vilan, men håll igång några gånger i veckan för att inte tappa formen! När semestern är slut är det dags att börja träna som vanligt igen, med nya utmaningar!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Kom igång efter semestern

Nu är det dags att komma igång med träningen efter semestern!
 

5 träningstips för ökad muskelmassa

Fem tips för att hjälpa dig öka din muskelmassa.
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det är ofta effektivare att baserar sitt träningsprogram på helkroppsövningar.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 

Myter om kost och träning för tjejer

Hur ska du som tjej äta och träna för att få resultat?
Visa fler