Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

5 anledningar att träna på semestern

Sommar, sol och ledighet - men glöm inte träningen. Ursäkterna är många men träningsmöjligheterna är ännu fler!

När semestern står för dörren med några veckors härlig sol, ledighet och vila, är träning kanske inte det första man tänker på. Trots att vi gärna vill bibehålla vår vältränade sommarform som vi jobbat på under hela våren och försommaren, är de flesta av oss superduktiga på att hitta på ursäkter för att inte träna. Och visst älskar vi att ha ursäkter för nästan allt som vi helst vill slippa att göra? Faktum är att semestern är den ultimata tid på året att verkligen hinna med träningen, och det finns flera smarta sätt att undkomma undanflykterna.

I denna artikel kan du läsa om:

  • Tidsbrist
  • Hetta och träning efter väder
  • Styrketräning utan gym
  • Kompromissa med resesällskapet
  • Prioritering

Intervaller i trappa

Ursäkt nummer ett: Jag har inte tid att träna

Semestern ser olika ut för alla och många av oss vill gärna hinna med så mycket som möjligt av sådant som vi till vardags inte har möjlighet till. Av den anledningen är det lätt att rucka på träningsrutinerna, eftersom det annars kan ta upp mycket av vardagen. Har du svårt att hinna med träningen under dina semesterveckor, bör du börja med att sänka dina krav på vilka resultat du vill uppnå och antal träningsdagar i veckan. Sikta istället på att försöka behålla formen så gott det går.

Att träna tidseffektivt är det bästa tipset för dig som inte vill lägga ner så mycket tid på träning. Sikta på cirka tre tillfällen per vecka som du lägger helhjärtat på träningen. Kör då korta men högintensiva träningspass, så får du ut mycket av träningen även på en kortare tid. Studier har visat att högintensiva intervaller på 85-100 % av din maxkapacitet är i princip lika effektiva som långvariga träningspass på lägre intensitet. Kör intervaller på 15-30 sekunder på ditt absoluta max och varva med någon minuts vila. Upprepa cirka 20-30 minuter, så är du klar sedan! Testa även intervaller i trappa, en riktig pulshöjare och extra fokus på benträning. Läs mer om högintensiv intervallträning för att få mer tips och råd.

Ursäkt nummer två: Det är för varmt eller för regnigt för att träna

Regn och skurar eller +30°C utan ett endaste moln på himlen är Sveriges sommarväder i ett nötskal. Vädret kan hoppa fram och tillbaka där ena dagen består din outfit av badkläder och andra dagen är du bästa kompis med regnjackan och gummistövlarna. Vi som under det övriga året har det ganska kallt och ruggigt, kan dessutom ha svårare att handskas med värmen när den väl kommer och uppleva träningen som betydligt mer ansträngande än vanligt. Är du utomlands på semestern kan det dessutom bli ännu varmare och fuktigare.

Utnyttja därför morgontimmarna för träning, innan det har blivit riktigt varmt. Kör en löprunda, en cykelrunda eller lite snabba intervaller en stund före frukost, och sedan har du hela dagen på dig att umgås med resesällskapet. Eller känner du att du latat dig hela dagen på stranden kan du ge dig ut mot kvällskvisten när solen börjar gå ner och temperaturen sjunkit några grader.

Att träna i vattnet är ett annat tips för att undkomma värmen. Förutom att simma en stund medan du badar kan du även testa att trampa vatten, som löpning fast under vattnet.

Peter Bláha på utegym

Ursäkt nummer tre: Jag vill styrketräna, men har inget gym att gå till

Spenderar du din semester på annan ort är det inte alltid lätt att hitta ett gym att träna på. Bor du på hotell erbjuder ofta hotellet ett gym du får använda, och semestrar du i storstad kan du alltid upptäcka ett nytt, spännande gym att träna enstaka gånger på. Det kan bli en trevlig upplevelse i sig!

Är du ute på landet eller på en campingplats kan det dock vara svårare att få tag i ett gym. Fram med fantasin och kom på kroppsövningar att träna med egen vikt, det finns massvis med övningar att välja mellan! Planerar du bra, kan du även ta med dig ett par träningsredskap som inte tar så mycket plats i resväskan, motståndsband, gummiband eller ett kompakt hemmagym! Utforska gärna områdena där du befinner dig, det finns många roliga och effektiva träningsövningar att utföra på exempelvis en lekplats. Idag är det även mycket vanligt med utomhusgym i anslutning till löpspår, med bra övningar för hela kroppen. Hitta fler tips om utomhusträning i artikeln Träningstips till utomhusgymmet.

Träningsredskap

 
Casall Exetube
 
Casall Ab Roller
 
Weight Vest
 
Abilica FitnessBar
 
Gummibands Set
 
Rubber Band

Ursäkt nummer fyra: Mina träningsplaner krockar med mitt resesällskaps önskemål

Åker du på semester med familjen eller vänner, är det inte säkert att de delar din passion för träning och eftersom semestern är tid för att umgås kan det vara svårt att säga emot när resesällskapet vill göra annat. Lugn, det finns knep att ta till utan att behöva irritera ditt sällskap.

Ska ni ligga på stranden? Istället för att bara ligga i solstolen hela dagen, se till att promenera eller jogga längs stranden i 30 minuter, eller till och med köra lite intervaller. Det kan dessutom ge dig en riktigt snygg och jämn solbränna!

Ska ni ut på utflykt? Snöra på dig löparskorna och spring eller promenera dit ni ska, eller ta cykeln och cykla dit, även om resten av sällskapet väljer att ta bilen. Är det för långt kan du välja att bara träna på en bit av sträckan.

Ska ni på storstadssemester? Gå överallt! Slå två flugor i en smäll och kombinera långa promenader med sightseeing och ni kan till och med kanske spara en slant genom att skippa buss, tåg eller taxi.

Ursäkt nummer fem: Jag vill bibehålla formen, men vill inte prioritera träningen

Detta är mer ett ställningstagande än en ursäkt, och kan därför vara svårare att komma runt. Som du säkert vet kommer du inte kunna bibehålla någon vältränad form om du inte anstränger dig lite för det, men du behöver inte träna riktigt lika hårt som vanligt.

Peter på badbrygga i badbrallor

För det första, all rörelse är träning - du behöver inte träna ett traditionellt pass för att det ska räknas. Ta vara på semesterns vardagsmotion i form av lek, aktiviteter och bad, det är dessutom ett roligt sätt att umgås på.

För det andra, tänk på vad du stoppar i dig. På semestern är det många som frångår det mer hälsosamma och bra mat helt och hållet, men allt behöver inte vara svart eller vitt. Ät gärna glass och grillat, men överät inte. Välj hälsosammare tillbehör till grillen och håll igen på den allra största hälsoboven: alkoholen. Ta med dig dina favorittillskott och hälsosamma alternativ i resväskan för att kunna göra ett nyttigare mellanmål och en bra, näringsrik frukost.

Njut av semestern och vilan, men håll igång några gånger i veckan för att inte tappa formen! När semestern är slut är det dags att börja träna som vanligt igen, med nya spännande utmaningar!

Hälsosamma alternativ i strandväskan

 
Core Protein Bar
 
Nicks Kexbar
 
Oatein Cookie
 
Njie Fruktdryck
 
ProPud Milkshake
 
Protein Crispies

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Kom igång efter semestern

Nu är det dags att komma igång med träningen efter semesterns lata dagar!
 

5 träningstips för ökad muskelmassa

Fem tips för att hjälpa dig öka din muskelmassa.
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 

Myter om kost och träning för tjejer

Hur ska du som tjej äta och träna för att få resultat?
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

5 kosttips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
 

Träningstips: Så tränar du på semestern

Håll formen på semestern med enkel träning och nyttig kost.
 

Det här är högintensiv intervallträning (HIIT)

Högintensiv intervallträning är en tidseffektiv träningsform med många fördelar.
 

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 

4 tips - så utvecklas du i din träning

Timmy tränar CrossFit och är känd från TV. Han ger bra tips till nya utmaningar!
 

Fitnesscoachen tipsar: Så får du maximal muskeltillväxt

Bygg maximal muskelmassa, med heta tips från coachen Martin Gilck!
 

Träningstips till utomhusgymmet

Här ger vi dig tips på övningar på utegymmet för att få ett fullgott styrkepass.
 

Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Återhämtning efter träning

Prestera på topp med rätt återhämtning efter träning.