Välj rätt proteinpulver

Ibland är det svårt att välja vilket proteintillskott man ska köpa. Det finns väldigt många olika sorter som alla påstås vara bäst. Vi hjälper dig att skilja på begreppen så att du kan välja rätt proteinpulver för dina behov.

De vanligaste proteinsorterna i kosttillskott är:

  • Vassle - snabbt upptag
  • Kasein - långsamt upptag
  • Ägg - medelsnabbt upptag
  • Soja - medelsnabbt upptag

Proteinpulver med shaker och träningsväska

Vassleprotein

Vassleprotein kommer från mjölk och är det protein som har högst biologiskt värde (BV). BV är ett mått på kvaliteten hos proteinet och mäts genom den mängd essentiella (livsnödvändiga) aminosyror det innehåller.

Vassleprotein tas upp snabbt i kroppen och passar därför bra i samband med träning och på morgonen. Efter ett träningspass vill du snabbt få i dig protein för att få igång återhämtningen och reparationen av musklerna, och på morgonen vill du få upp proteinnivåerna efter nattens fasta. Vassleprotein är därför det som oftast finns i en gainer.

Du kan även använda vassleprotein för att öka proteinmängden i måltider eller som mellanmål. Eftersom måltidens sammansättning gör att vassleproteinet tas upp långsammare går det alltså bra trots proteinets snabba upptagningsförmåga. Ska du bara ha ett slags proteinpulver rekommenderar vi vassle.

Tänk på att vasslekoncentrat innehåller laktos om du är laktosintolerant (isolat och hydrolysat är dock i princip laktosfria) och att vassleprotein är gjort på mjölk om du är mjölkproteinallergiker.

Kasein

Kasein kommer också från mjölkprotein. Kasein är kalciumrik och tas upp mycket långsamt tack vare sin komplexa struktur.  Detta gör att kasein lämpar sig bäst före nattsömn eller om lång tid går mellan måltiderna.  

Atlet styrketränar i gymmet

Många som är i muskelbyggningsfas väljer att ta kasein innan de går och lägger sig för att ständigt ha höga nivåer uppbyggande aminosyror i blodet och därmed motverka nedbrytning av muskelmassan.

Kasein mättar dessutom väldigt bra, och passar därför utmärkt under diet.

Äggprotein

Proteinpulver från ägg har en upptagningshastighet som är lite långsammare än vassle, men inte lika långsam som kasein. Detta gör att det fungerar som ett slags mellanting mellan de båda. Äggprotein har också ett mycket högt BV.

Äggprotein är perfekt för den som är laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker. Det är det mest högkvalitativa alternativet utöver vassle och passar till maten, som mellanmål eller i samband med träning.

Ägg

Sojaprotein

Sojaproteinisolat är rent sojaprotein rensat från de hormonliknande ämnen som finns i sojabönan och kan därför konsumeras av såväl män som kvinnor. Sojaprotein är ett vegetabiliskt protein som är komplett i sig, det har alltså inte för låga nivåer av någon av de essentiella aminosyrorna vilket märks i och med att det har ett högre biologiskt värde än till exempel kasein. Sojaprotein är ett ganska långsamt protein.

Sojaprotein är perfekt för dig som är helvegetarian och som vill ha i dig ett högkvalitativt protein utan några animalier och kan användas som ett allroundprotein.

Män bör undvika rena sojaproteinkoncentrat som innehåller så kallade fytoöstrogener som kan ha östrogena egenskaper. Håll dig till ett isolat!

ProteinsortPassar
VasslePå morgonen och i samband med träning
KaseinTill mellanmål och på kvällen
ÄggFör laktosintoleranta och mjölkproteinallergiker som allroundprotein
SojaFör helvegetarianer som allroundprotein
Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!